Leer beter zoeken op LinkedIn + tips


Eigenlijk is het zoekvak je beste vriend op LinkedIn. Want het platform gaat zoveel verder dan vacatures. Het is een database voor iedereen, in alle situaties. Ook met een gratis account kun je bij een schat aan informatie over mensen en bedrijven. Daarom een korte cursus zoeken voor iedereen.

Dit artikel verscheen in FD Persoonlijk, op 2 mei 2019, met de titel: Leer beter zoeken op LinkedIn

Meestal kijk je op sociale media naar een tijdlijn waarin allerlei berichten door elkaar worden aangeboden. Daar is zoveel te zien en te lezen. Bovendien, wat moet je met al die mensen die melden dat het goed met ze gaat? Door te beginnen bij het zoekvak, neem je zelf de leiding. Dat geldt op elk sociaal platform, en zeker op LinkedIn. Je vindt mensen en onderwerpen die je interesse al hebben en waar je iets mee kunt. Het is een uitstekend middel tegen socialemediavermoeidheid.

Eenduidig profiel

In de beeldvorming is LinkedIn de database waarin recruiters kunnen zoeken, maar in de praktijk kan iedereen hier zoeken, ook met een gratis account. LinkedIn is in de eerste plaats een database. Er zitten honderden miljoenen accounts in van mensen en bedrijven wereldwijd en in toenemende mate ook zakelijke berichten en artikelen.

De zoektechnologie van LinkedIn is zo ontworpen dat de resultaten die je te zien krijgt op jou zijn afgestemd. Om je relevante resultaten te geven, gaan de algoritmen uit van je profiel, activiteit, connecties en zoekgedrag.

Zoekgedrag

Niet elke zoekopdracht is succesvol. Soms toont LinkedIn onbegrijpelijke resultaten. Dat kan aan de software liggen, maar het kan ook zijn dat je zoekgedrag of je profiel te weinig eenduidig is. LinkedIn kan je beter helpen als je je helder omschrijft en als je goede zoektermen invoert (zie ‘Handleiding: 4x hulp van Linked­In’). Bovendien heeft het altijd zin verschillende zoektermen te kiezen als je op LinkedIn zoekt, om te kijken of dat tot andere resultaten leidt.

De database van LinkedIn kan van pas komen als je bijvoorbeeld een middag organiseert over een bepaald onderwerp en sprekers en deelnemers zoekt. Of als je een artikel schrijft en mensen wilt interviewen, een partner zou willen hebben om mee samen te werken in een project, iemand wilt raadplegen die je verder kan helpen bij een bepaald onderzoek.

Allemaal dingen die je zelf kunt initiëren, door simpelweg te beginnen bij het zoekvak. Beschouw dat zoekvak dus maar als je beste vriend op LinkedIn.

A. Tips bij goed zoeken

2de Betekent tweedegraads connectie. LinkedIn laat hierbij altijd zien wie de mensen zijn die jij en je potentiële connectie kennen.

Anoniem Wil je niet dat mensen zien dat je hun profiel hebt bekeken? Kies dan bij Instellingen en Privacy ‘Opties voor het bekijken van profielen’. Kies ‘Anoniem lid van LinkedIn’. Maak je zo snel mogelijk weer zichtbaar want je hebt dan meer aan LinkedIn.

Niet doen Vermijd lidwoorden en voorzetsels in je zoekopdrachten.

Nieuwe zoekopdracht Gebruik de button ‘wissen’ om eerdere zoekfilters weg te halen.

Hashtags Gebruik hashtags voor informatie: Twitter deed het al, Instagram draait erop en LinkedIn zet sinds 2018 ook in op dit hulpje om onderwerpen te volgen. Wil je breder zoeken op een bepaald woord, laat de hashtag dan even weg.

B. Help LinkedIn met operatoren

Zoek je met meer woorden? Gebruik dan de volgende middelen:

And Zoeken op twee woorden die los van elkaar in de tekst kunnen staan, bijvoorbeeld vastgoed AND gemeente.

Or Zoeken op verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld sociaal domein OR zorgsector.

Not Uitsluiten van zoek-resultaten, bijvoorbeeld Meldpunt onderwijs NOT racisme.

 Aanhalingstekens om te zoeken op meer woorden achter elkaar die bij elkaar horen, bijvoorbeeld “product manager”.

C. Vier voorbeelden van een zoekopdracht

De volgende zoekopdrachten geven een idee van de mogelijkheden:

1. Gezocht: expert op het gebied van klimaat in Zuid-Nederland

Zoekvak: Tik in ‘klimaat’.

Filter ‘Personen’:

Kies dit filter bovenaan links.

Zoekvak: Zoom verder in door een zoekwoord toe te voegen, bijvoorbeeld ‘water’. Het zoekvak oogt als volgt: ‘klimaat AND water’ (zie ook ‘Zo help je LinkedIn een handje’).

Locaties: LinkedIn gaat uit van de grote steden en hun omgeving. Kies of voeg toe: Breda, Tilburg, Eindhoven en Maastricht.

Connecties: Vink aan: 1ste (directe connectie) en 2de (bekenden van jouw connecties).

Alle filters: Specificeer de zoekopdracht met bedrijfstak, vorig bedrijf en huidig bedrijf en onderwijsinstelling.

2. Gezocht: specialist maatschappelijk vastgoed bij de gemeente Amsterdam

Zoekvak: Tik in ‘Gemeente Amsterdam’.

Filter: Kies ‘Meer’ en dan ‘Bedrijven’.

Kies: Klik op de juiste bedrijfspagina, en kies ‘Alle medewerkers weergeven’.

Filter: Huidige bedrijven: check of alle diensten zijn aangevinkt.

Zoekvak: Voeg toe ‘maatschappelijk vast- goed AND (programma- manager OR kwartiermaker)’.

Alle filters: Wil je bijvoorbeeld dat iemand ook bij Dura Vermeer heeft gewerkt? Voeg dan deze bedrijfsnaam toe bij ‘Vorige bedrijven’.

3. Gezocht: Bijdragen en personen over de gevolgen van brexit voor de tuinbouw

Zoekvak: Tik in ‘brexit’.

Filter: Kies ‘Content’ (zit onder ‘Personen’).

Zoekvak: Voeg toe: ‘AND tax’.

Bedrijfstak: Transport. Kleine pijltje rechts: Sorteer op relevantie.

Plaatsingsdatum: Laatste maand.

4. Volgen: op de hoogte blijven van het onderwerp brexit

Nieuwe pagina: Check of de filters leeg zijn.

Zoekvak: Vul in #brexit.

Filter: Vink aan Alles.

Volgen: De daarvoor bestemde button zit rechts.