
Op LinkedIn kun je steeds beter berichten en artikelen posten en delen. Over hashtags, nametags, tijdstippen, het belang van reacties, tijdstippen en relevance engineers
Het a-politieke imago van LinkedIn is zijn grote verdienste. Het netwerk bloeit, zowel wereldwijd als in Nederland waar het opmerkelijk populair is onder de beroepsbevolking. LinkedIn heeft hier bijna 5 miljoen actieve gebruikers, zoals onderzoeksbureau Newcom in januari 2022 constateerde. Het dagelijks gebruik groeide in 2021 met 8 procent.
Baken van rust en betrouwbaarheid
Voor die groei en bloei is LinkedIn zeker dank verschuldigd aan de sores van andere sociale media. LinkedIn werd een baken van rust en betrouwbaarheid in vergelijking met Facebook, Twitter en Instagram. Of het om privacy, nepnieuws, polarisatie, nepaccounts of teveel schermtijd gaat, ze hebben bergen boter op hun hoofd. Naarstig wijzigen ze hun beleid telkens. Daarbij Instagram en Tiktok vooral bedoeld om zelf te zenden gevolgd te worden, niet om inhoudelijk te reageren.
LinkedIn vaart intussen redelijk gestaag door met een focus op werk en op interessante gesprekken tussen gebruikers. Het platform slurpt minder tijd dan de andere sociale media. Controverse kom je hier weinig tegen. Bazen, collega’s en klanten lezen immers mee, de sociale controle is intact. Ook treedt LinkedIn op tegen ‘desinformatie’, accounts van gebruikers die zich mogelijk schuldig maken hieraan worden geblokkeerd. Dit overkwam verschillende plaatsers van kritische posts over anti- Covid maatregelen. Ook dit beleid draagt bij aan relatieve kalmte op LinkedIn. (Al wil ik hier wel een kanttekening bij maken: De vraag of het wijsheid is dat techbedrijven moeten gaan bepalen wat desinformatie is en wat niet, staat nog open). Daarnaast heeft LinkedIn ook nog wel wat issues, zoals pogingen vanuit Rusland en China om spionage te bedrijven via nep-accounts. Maar de Nederlandse gebruiker lijkt zich daar nog weinig van aan te trekken.
Clickbait is uit, relevante content is in
Het bedrijf weet ook steeds beter hoe het relevante content voor en door gebruikers wil aanmoedigen. Van een voornamelijk op recruitment gericht platform, is het ook een plek geworden waar je goed informatie kunt delen en vinden. Uitgevers van media, brancheorganisaties, bedrijven en professionals; van dominees tot salesmensen en verpleegkundigen, rechters tot coaches en boekhouders. Allemaal ontdekken dat ze via LinkedIn zo’n 5 miljoen werkende Nederlanders kunnen bereiken met een brede range van onderwerpen.
Met hun posts halen gebruikers vaak niet de aantallen bezoekers en clicks die ze gewend zijn van bijvoorbeeld Facebook. Maar dat is niet – maar van de grote-aantallen-strategie veel mensen gelukkig toch al aan het genezen. Hoe verslavend ook: Clickbait is uit, relevante content is in. En dat is precies waar het serieuze LinkedIn met zijn relevance engineers op aanstuurt. Daarnaast investeert LinkedIn in een redactioneel team, dat inmiddels uit 50 mensen bestaat. Ook in Nederland zijn er twee actief. De redacteuren maken dagelijkse nieuwsupdates waarin ze berichten en discussies extra onder de aandacht brengen. Ook kunnen zij zelf discussies aanzwengelen door mensen om hun mening te vragen.
Welke onderwerpen zijn geschikt voor LinkedIn?
Hoe LinkedIn bepaalt wat gebruikers zien in hun tijdlijn, valt te verklaren vanuit de missie van het bedrijf. Die missie is om professionals over de hele wereld productiever en succesvoller maken. Daarbij hoort dat er informatie te vinden is die professionals goed kunnen gebruiken.
Dat berichten en artikelen over loopbaan en werk daarbij horen is logisch. Maar LinkedIn wil verbreden naar informatie over alle grote trends, ontwikkelingen en kwesties die invloed hebben op de werkvloer en waarover managers een mening moeten formuleren. Denk aan onderwerpen als klimaat, bosbranden, Iran, migratie of handelsverdragen. Naast deze algemene kwesties zijn er talloze specifieke onderwerpen die die voor bepaalde branches en beroepsgroepen interessant zijn.

Welke posts doen het goed?
Om te begrijpen hoe een post bereik krijgt, is van belang dat LinkedIn een boost wil geven aan zogeheten ‘betekenisvolle conversaties’ – dat kun je voorlopig plat vertalen als posts met veel commentaren.
Daarnaast kijken de algoritmen naar wie de gebruiker is die een bericht heeft geplaatst of heeft gereageerd. Is dat iemand die veel volgers heeft en vaak veel reacties krijgt, dan wordt zijn of haar betrokkenheid bij een post als positief beoordeeld.
Meer over de relevance engineers, het gebruik van tags en de rol van het redactionele team van inmiddels ruim 50 redacteuren, lees je in deze samenvatting van een podcast-interview van 40 minuten dat hoofdredacteur Daniel Roth in november 2019 gaf.
Wil je precies weten hoe de feed op LinkedIn werkt, dan is dit artikel uit het engineering blog van LinkedIn interessant.
Lees hier mijn advies voor berichten plaatsen en reageren op LinkedIn.
Meer Achtergrond