6 ingrepen waarmee je jouw feed op LinkedIn interessanter maakt


Wil je actiever wil worden op LinkedIn dan helpt het als je in je eigen feed interessante informatie tegenkomt. Berichten waarmee je iets mee kunt of die je prikkelen. Gelukkig heb je daar invloed op. Een betere LinkedIn feed begint bij jezelf. Daarom 6 dingen waar jij iets aan kunt doen.

1. Ontvolgen

Opruimen is het beste begin om de feed op LinkedIn interessanter te maken. Zo gaat het vaak in het leven: door op te ruimen krijgen we overzicht. Daarom staat dit advies op 1. Weg met wat je niet nodig hebt! Begin met het verwijderen van berichten uit je feed waar je niets mee kunt en die je misschien zelfs ergeren. Ze benemen je het zicht op de rest.

De kans is groot dat een hooguit een handjevol connecties je hier dwars zit. Deze connecties verwijderen is de makkelijkste route, de slachtoffers krijgen geen notificatie. Maar die weg kan ongemakkelijk voelen, je wilt een contact misschien niet kwijt of schofferen als die er toch achter komt. Gelukkig biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om iemand te ontvolgen: jullie blijven connecties maar zijn of haar berichten komen niet langer voorbij. Zo wordt je feed al beter.

Iemand ontvolgen? Klik rechts op een bericht van de persoon in kwestie en kies je de optie ‘… niet meer volgen’ of klik op dienst profiel op ‘Niet meer volgen’.

2. Volg interessante mensen en organisaties

Wil je meer berichten in je feed op LinkedIn van mensen die je wel interesseren? Dan kun je ‘Volgen’. Je krijgt dan berichten te zien van mensen met wie je geen connectie kunt of wilt maken maar die wel toonaangevend zijn op de terreinen die jou interesseren. Zo heeft het bijvoorbeeld zin om te kijken of er journalisten zijn die op LinkedIn publiceren over jouw onderwerpen. Als zij dat goed aanpakken maken ze ook interessante reacties los.

Natuurlijk kun je ook vakgenoten, goeroes, grote namen, bedrijven en organisaties volgen. En vergeet vooral de voor jou relevante media niet: of dat nu @Het Financieeele Dagblad, @The New York Times of @Het Eindhovens Dagblad is. De redacties publiceren veel artikelen waar je op kunt reageren of die je kunt delen omdat ze bij jouw onderwerp en werkgebied passen.

Iemand volgen? Ga naar diens profielpagina en klik op ‘Meer’.

3. Volg interessante onderwerpen

Berichten over onderwerpen die je interesseren kun je volgen via hashtags. Op de verzamelpagina van een hashtag staan alle berichten met dat ene zoekwoord vooraf gegaan door een #. Je kunt op de pagina aangeven dat je de hashtag wilt volgen, waardoor je in het vervolg nieuwe berichten met die tag onder ogen krijgt in je feed op LinkedIn. Op de pagina staat ook het aantal volgers van de hashtag, hieruit kun je afleiden of het ook voor anderen een relevant begrip is. Probeer vooral alternatieven uit: synoniemen en/of internationale aanduidingen.

Een hashtag volgen? Klik op eentje die je interesseert in een bericht tegenkomt, je komt dan op de verzamelpagina. Klik nu op ‘Volgen’.

Een goede hashtag vinden? Gebruik het zoekvak en voer er ééntje in. Bijvoorbeeld #corona. Je komt dan op de bijbehorende verzamelpagina.

4. Leer een post terugvinden

Mij overkomt het regelmatig dat ik met terugwerkende kracht behoefte voel om te reageren op een post in mijn feed op LinkedIn of die wil herlezen. Maar waar is dat ding gebleven? Kun je de informatie niet meer vinden, dan voelt de LinkedIn feed als vluchtig en onhandig. Kun je de informatie wel terugvinden dan is LinkedIn opeens weer een platform waar je wat aan hebt. Je kunt er mee aan de slag.

Het is daarom goed om te weten dat alle bijdragen terug te vinden zijn op de profielpagina van de maker. Of jij dat nu zelf bent, of iemand anders. Je kunt ook zoeken via het zoekvak als je niet weet wie de maker was.

Een post, artikel of comment van jezelf of een ander vinden? Klik op de profielpagina van de maker op ‘Activiteit’ en dan op ‘Alles weergeven’, filter nu op het soort activiteit die je nodig hebt.

Content terug zoeken via het zoekvak: tik een woord of combinatie van woorden in en gebruik het filter ‘Content’.

5. Wees zelf interessant

Je eigen feed op LinkedIn maak je ook interessanter door zelf de juiste kwesties aan te snijden. LinkedIn heeft belang bij in ‘interesting conversations’ en wil je hierbij helpen. Als je je verdiept in hoe de algoritmen werken kun je proberen je bereik te verbeteren onder mensen die met hetzelfde onderwerp bezig zijn als jij. Fijn is dat LinkedIn tegenwoordig ook naar ‘dwell time’ kijkt, dat wil zeggen de tijd die mensen besteden aan je post. Niet iedereen heeft zin om te reageren maar dat wil niet zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn.

En ja, wat is dan goede content om te delen? De winnende tip komt in dit geval van de hoofdredacteur van LinkedIn Daniel Roth die in een interview vorig jaar zei: Goede content is content waarvan je zou willen dat die met jou was gedeeld. Ik vind dat een uitstekend uitgangspunt.

Kortom: concentreer je bij je eigen activiteit op onderwerpen waar je verstand van hebt en die belangrijk voor je zijn. Dan kun je iets toevoegen en kom je in contact met anderen. Die kun je weer volgen en daarmee vergoot je de kans dat je content tegenkomt die je zelf weer kunt delen of waarop je wilt reageren.

Nog één laatste argument om zelf interessant te zijn: goed voorbeeld doet volgen. Wellicht prikkel je anderen om ook hun best te doen op wat zij delen.

6. Investeer in groepen

Ik ben de eerste om te bekennen dat goede groepen waar je echt iets aan hebt, zeldzaam zijn. Stap er vooral uit als een groep je niets oplevert, want zoals we hierboven al zagen, opruimen helpt. Maar in aanleg zijn groepen natuurlijk juist geschikt om met gelijkgestemden informatie te delen. Dus investeer in groepen die belangrijk voor je zijn: door bij te dragen of er zelf eentje te beginnen. LinkedIn lijkt van goede wil om meer werk te maken van groepen en kwam in mei 2020 met de guideline Grow and succeed together with LinkedIn groups.

Ga na of je je notificaties voor groepen goed hebt staan, want zonder die notificaties weet je niet eens dat er iets interessants met je is gedeeld in een groep die je volgt.

Notificaties voor groepen aanzetten? Ga naar ‘Privacy en Instellingen’, tabblad ‘Communicatie’, kies Meldingen per kanaal ‘Op LinkedIn’ en dan ‘Netwerk’.


PS. Hoe zit het dan met LinkedIn Stories? Is dat ook interessant? Voorlopig zie ik nog weinig in deze tweede, snellere tijdlijn op LinkedIn. Maar bepaal vooral zelf met de handige tabel die ik maakte of Stories voor jou toegevoegde waarde heeft.