Is je profiel op LinkedIn niet goed bijgewerkt omdat je er geen tijd voor had of speelt er misschien iets fundamenteel anders? In mijn praktijk zie ik vaak dat laatste. Achter gebrekkige informatie op LinkedIn, kan loopbaanpijn schuilgaan. Het maken van een overtuigend profiel zorgt dan niet alleen voor vindbaarheid en een representatieve pagina maar vooral voor opluchting en een bevrijd gevoel. Al je ervaringen krijgen dan hun juiste plek.
LinkedIn is voor mij in de eerste plaats een belangrijke tool die je kan helpen na te denken over je loopbaan. Niet om te solliciteren, maar gewoon om te groeien in je ontwikkeling. Als je je profiel invult of aanpast moet je je gedachten wel op een rij zien te krijgen. Wie ben ik, wat kan ik anderen brengen?
De cliënten waar ik als coach veel van leer komen niet voor handigheidjes maar omdat ze vastzitten. Ze weten niet hoe ze zichzelf willen en kunnen omschrijven. Niet zelden is hun schrijfvaardigheid sterk ontwikkeld maar dit profiel van zichzelf krijgen ze maar niet voor elkaar. Wat er wel staat op LinkedIn is iets dat ze meer hindert dan dat het ze een goed gevoel geeft. Ze kijken er liever niet naar.
Ben jij ook zo iemand met een online profiel dat beter zou kunnen? Dan heb je misschien iets aan het onderstaande overzicht. Ik vertel eerst wat ik aan de buitenkant zie bij profielen die wel een zetje kunnen gebruiken. Vervolgens geef ik de verklaringen die mijn cliënten zelf aandragen voor het feit dat hun profiel niet zo af is als wel zou kunnen. Die verklaringen leveren wellicht al herkenning op. Vervolgens bespreek ik onderliggende oorzaken die omhoog komen als ik met cliënten wat langer doorpraat over hun loopbaan. Ten slotte noem ik oplossingen die bijdragen aan een profiel dat wel goed voelt.
Wat ik vaak aan de buitenkant zie op een profiel
- een portretfoto waarop iemand zich meer verstopt dan dat hij/zij zich laat zien
- een gebrek aan informatie, er is nauwelijks iets ingevuld
- een overmaat aan ervaringen en details
- er is geen rode lijn waarneembaar
- er staat nauwelijks of geen beeld op
- de informatie is onpersoonlijk
- er spreekt geen enthousiasme of energie uit
- competenties en eigenschappen worden vermeld zonder toelichting of context
Wat cliënten zelf aandragen als verklaring: mijn profiel is niet up to date want
- het ontbreekt me aan tijd
- ik houd niet van opscheppen
- ik weet nog niet hoe ik verder wil met mijn werk
- als ik nu opeens actief word en mijn profiel verander, valt het op en is het net of ik een andere baan wil
- als ik nadenk over mijn toekomst over 5 jaar voelt dat als deloyaal tegenover mijn werkgever
- misschien ben ik wel te oud, ik weet niet of het nog wel zin heeft
- ik ben jong en heb nog niet veel te vertellen
- in mijn werkomgeving speelt LinkedIn geen rol
- ik heb geen beeld om te laten zien wat ik doe
- ik vind LinkedIn niet zo interessant, Instagram geeft veel meer vrijheid in wat je over jezelf vertelt of laat zien / op Twitter hebben de discussies meer inhoud
Als we doorpraten over ins en outs van de loopbaan blijkt dat iemand bijvoorbeeld
- twee activiteiten naast elkaar wil ontplooien en zichzelf afvraagt of het wel handig is dat duidelijk te maken aan de buitenwereld
- het niet nodig vindt zelf in beeld te komen
- een slecht gevoel heeft over zijn/haar opleiding
- een slecht gevoel heeft over werkervaringen tot nu toe: te weinig, te veel, te verbrokkeld, te veel zijstappen, geen aansluiting op een gedroomde volgende stap
- schaamte voelt over het gebrek aan bepaalde vaardigheden, talen of andere zaken of juist de aanwezigheid ervan
- teleurgesteld is in hoe de loopbaan gaat/is gegaan
- rouw voelt over een baan die ongewenst eindigde
- werkt omdat het moet, maar zonder drive
- solliciteert omdat het moet, maar zonder drive
- een vak heeft met een emotionele-spirituele laag die zich niet makkelijk laat omschrijven of verbeelden
- nog geen idee heeft dat het leven wel eens heel anders kan lopen en dat inzicht in jezelf en de eigen loopbaan dan helpt
- nog niet weet wat het betekent om je eigen loopbaan te regisseren
- een kritische geest heeft die wil dat elk woord of beeld gewikt en gewogen wordt
- heel veel dingen interessant vindt en daardoor weinig focus uitstraalt
Een bevrijdend profiel ontstaat als iemand
- het maken van een profiel als verrijking voor zichzelf ziet en pas dan als iets dat je voor de buitenwereld doet.
- op basis van zelfkennis selecteert wat hij/zij wil vertellen
- op basis van die selectie de buitenwereld houvast kan geven over de professionele rol, en meerdere rollen indien nodig
- de grote lijn van zijn/haar loopbaan kan geven
- welbewust details heeft gekozen om belangrijke zaken in te kleuren
- als iemand op de foto met zelfvertrouwen de wereld inkijkt
- kan laten zien waar de persoonlijke drijfveren liggen
- duidelijk maakt wat hij/zij interessante vraagstukken vindt
- duidelijk maakt wat hij/zij wil veranderen
- in beeld brengt waar zijn/haar energie vandaan komt
- beeldtaal weet te gebruiken die bij hem/haar past
- zich niet schaamt over onderdelen maar ze een goede plek geeft
- zichzelf goed verkoopt op basis van feiten en oprecht enthousiasme
- specifieke woorden kiest om talenten te omschrijven en te vertellen waar die toe leiden
- durft op te schrijven dat sprake is van een denk- of oriëntatiefase, waar en wanneer dat relevant is
- van zichzelf mag nadenken over de toekomst
- wensen en ambities verwerkt in de onderbouwing van het profiel
Hoe nu verder
En hoe zit het dan met posten, denk je nu misschien? Sommigen hebben er een grote hekel aan of voelen allerlei drempels. Ik wil daar binnenkort op ingaan in een stuk over taal. Voor nu verwijs ik je graag naar dit praktische artikel Berichten plaatsen en reageren op LinkedIn, uitleg en advies.
Wil je nu graag zelf iets aan je profiel doen, dan krijg je hier hulp om je profiel aan te scherpen
Meer Achtergrond