Van portretfoto, drijfveren tot en met wel of niet beschikbaar zijn? Loop je profiel na op deze 11 punten
LinkedIn is altijd belangrijk, of je wel of niet solliciteert, maakt niet uit. Je profiel is in alle omstandigheden dé pagina waarop anderen kijken om zich een beeld te vormen van hoe jij jezelf omschrijft en hoe je eruit ziet. Bekijk je profiel daarom een maal per kwartaal aandachtig. Er verandert meer dan je denkt: klopt het beeld nog wat je schetst van jezelf?
1. Kopregel
Een goede kopregel, de titel meteen onder je naam, bestaat in ieder geval uit een rol en een domein. De rol kan bijvoorbeeld zijn: projectmanager, directeur of coach. Het domein is het onderwerp waarvan je verstand hebt. Dus bijvoorbeeld “Projectmanager data en voedselveiligheid” of “Projectmanager inspraak en democratisering lokaal bestuur”, “Executive Coach” of “Coach Mindfullness”.
Door specifieke woorden te gebruiken krijgt de mededeling zeggingskracht. Voeg iets persoonlijk toe waarmee je je onderscheidt en/of waaruit je enthousiasme en gedrevenheid spreken.
2. Geen werk, wat dan?
Zet toch een rol en domein neer. De kopregel is dé plek om te vertellen wat je kunt en dat je niet bij de pakken neerzit. Je kunt vandaag ergens voor worden ingehuurd. Wat is die opdracht waarvoor mensen je nu mogen bellen? Maak een functie aan en geef als bedrijfsnaam op Freelance, Interim of Zelfstandige en als functie de rol en domein die erbij horen. Bijvoorbeeld: ‘Interim’ en ‘Projectmanager participatietrajecten bij lokale overheden’. Vertel in de toelichting welke specifieke taken of diensten je kunt vervullen. Gebruik ook de samenvatting om te vertellen hoe je deze periode gebruikt om bij te scholen of andere ervaringen op te doen.
De volgende vraag is of je openlijk gaat vertellen dat je beschikbaar bent. Je kunt de optie “Open to Work” aanklikken waarmee je aangeeft dat je beschikbaar bent voor werk. Het is een feature die je tijdelijk kunt inzetten om je netwerk te betrekken bij je zoektocht. De mores worden losser, ook voor executives en bestuurders die niet gewend zijn in de openbaarheid te vertellen dat ze op zoek zijn, is dit soms aan te raden. Maar in alle gevallen geldt: Laat de mededeling geen maanden achtereen staan. Symphatiek en effectief is evengoed een bericht aan je netwerk waarin je uitlegt waar je naar op zoek bent.
3. Portretfoto
De foto is bedoeld om oogcontact te maken met iemand die de moeite neemt om jouw profiel te bezoeken. Gebruik hem daarvoor: en kijk de bezoeker verwelkomend aan. Zorg dat je kleding past bij wat je professioneel wilt uitstralen.
Als je op het bewerkpotlood klikt, kun je inzoomen, herpositioneren en kleurfilters toepassen. Let op de kwaliteit van de foto. Een grove korrel is hinderlijk. LinkedIn beveelt als formaat aan: 400 (b) x 400 (h) pixels.
Is je foto niet goed of misschien net iets te lang geleden gemaakt:), laat een nieuwe maken en neem daar de tijd voor.
4. Achtergrondbeeld
Het rechthoekige achtergrondbeeld is van groot belang. LinkedIn plaatst standaard een muizig vlak dat schreeuwt om vervanging. Kies een achtergrondfoto, collage of illustratie met zorg. Zorg dat dit beeld de koptitel en/of het begin van je samenvatting versterkt. En die boodschap niet juist onderuit haalt. Een vakantiefoto is bijvoorbeeld vaak niet geschikt omdat laat zien dat je het zo fijn vindt om niet op je werk te zijn.
NB: Het formaat is lastig. LinkedIn beveelt hier aan: 1584 (b) x 396 (h) pixels. En let op beeldrechten. Check ze, koop een foto, maak zelf iets of laat het maken. Maar zorg in alle gevallen dat het er professioneel uitziet.
5. Info / Samenvatting
Alleen het begin van dit tekstblok wordt in eerste instantie getoond. Het is belangrijk dat wat hier staat meteen relevant is en uitnodigt tot verder lezen.
De mensen die hier doorklikken zijn echt geïnteresseerd in je. Neem daarom de moeite om te vertellen over wat je drijft, waar je voor staat en wat de rode draad in je loopbaan is. Het totaal hoeft niet heel kort te zijn maar maak wel afzonderlijke alinea’s en zet daar witregels tussen.
Wil je voor het eerst een samenvatting maken? Klik op de blauwe button ‘Profielonderdeel toevoegen’, kies dan ‘Info’.
6. Samenhang
Het kan niet genoeg benadrukt worden: Zorg dat kopregel, foto, achtergrondbeeld en samenvatting elkaar versterken. Meer voorbeelden en uitleg hierover vind je in deze video die ik in mei 2020 maakte.
7. Uitgelicht
Beeld spreekt en dat weet ook LinkedIn. In deze hoek, die ook op de telefoon en tablet goed zichtbaar is, kun je van alles plaatsen: presentaties, artikelen, posts, hyperlinks naar externe video’s en websites, etc. Maak er gebruik van!
8. Vijf functies
LinkedIn toont 5 werkervaringen: dat wil zeggen 5 werkgevers in heden én verleden. Als bezoekers meer werkervaringen willen zien, moeten ze extra klikken. Ordenen en opruimen heeft zin. Hiermee maak je ook de rode draad in je loopbaan weer zichtbaar als je inmiddels een lang cv hebt opgebouwd.
Werkte je 7 functies geleden bij een organisatie die je expliciet naar voren wilt laten komen? Dik in om dat voor elkaar te krijgen. Verschillende banen bij één werkgever? Voeg die samen in één functie door dezelfde werkgeversnaam in te vullen en de werkperiodes te laten aansluiten. Ook kun je verschillende werkgevers bij elkaar zetten, bijvoorbeeld ‘Nevenfuncties’ of ‘Salesmanager bij diverse farmaceutische bedrijven’. Ten slotte kun je natuurlijk een functie schrappen die niet lang duurde en niet belangrijk is.
Schrijf bij de functies toelichtingen. Hoewel die in de LinkedIn app niet meteen zichtbaar zijn, zijn ze belangrijk. Op een desktop worden ze wel getoond. Een recruiter die meer wil weten, kijkt ernaar en de woorden die je gebruikt doen ook mee in de zoektechnologie.
Maak ook gebruik van de mogelijkheid om vaardigheden per ervaring te benoemen. Maar overdrijf het niet.
9. Profielonderdeel toevoegen
De kans is groot dat je na het herindelen van de functies los grut overhoudt dat ook vermeldenswaard is, zoals nevenfuncties, bijbanen, publicaties, cursussen en dergelijke. Ga naar de button ‘Profielonderdeel toevoegen’ en kijk bij ‘Aanbevolen’ en ‘Aanvullend’ naar de mogelijkheden.
10. Vrijwilligerswerk
Er is een opvallende plek vrijgemaakt op je profiel voor vrijwilligerswerk. Voor iedereen geeft vrijwilligerswerk een extra dimensie aan een profiel. Ik denk bijvoorbeeld aan de gemeentesecretaris die scheidsrechter is op een hoog niveau in het amateurvoetbal. Of een cateraar die een school in Afrika op de been houdt. Werk je voor de voedselbank, de bibliotheek, het bejaardentehuis? Blijkbaar vind je het doel belangrijk dus geef het dan ook een plek op je profiel.
11. Vaardigheden en Onderschrijvingen
Helaas, dit onderdeel is niet eenvoudig te doorgronden maar vaardigheden zijn wel belangrijk. Zet de drie vaardigheden die belangrijk zijn voor je toekomst bovenaan.
Lees ook:
- Je professionele identiteit is een schepping van waarde (Achtergrond)
- Het beste plaatje bij jouw professionele identiteit op LinkedIn (Premium)
Meer Tips