Te veel ergeren aan sociale media is zonde is. Wat kun je er tegen doen?


Te verslavend, te veel onzin, te veel nep-informatie, te veel schone schijn, te veel informatie überhaupt om te lezen, laat staan om op te reageren. Veel mensen mogen veel en veel te vaak op sociale media zitten, er zijn ook veel mensen die er niet of zo min mogelijk op zitten. Als je vraagt waarom, leggen ze uit hoe ergerniswekkend ze sociale media vinden. En dan volgen dit soort ‘te’s’.

Ergeren aan sociale media

Nu zal iedereen deze ergernissen herkennen. We hebben er allemaal last van. En mijden is prima, althans zolang het niet om de serieuze onderwerpen gaat. Want wie weinig of niets op sociale media doet, is of niet vindbaar of niet op een goede manier. En dat is zonde wanneer het om belangrijke zaken gaat zoals je werk, of een doel waarvoor je je inspant. Als sociale media ergens geschikt voor is dan is het om je te sterk te maken voor een onderwerp dat je aan het hart gaat. Maar om overtuigend te zijn, moet je eerst een geloofwaardige afzender zijn.

Sociale media mijders realiseren zich helemaal niet wat er online over hen te vinden is. Ze komen immers nauwelijks meer op LinkedIn of Facebook, laat staan op hun eigen profielpagina. Pas als ze weer eens goed kijken, denken ze: Och heden, een twitteraccount zonder profielfoto, een baan die ze allang niet meer hebben, 3 volgers. Zuchtend sluiten ze het scherm en gaan snel iets anders doen. Volgende week. Zo houden ze het verkeerde beeld in stand. Een bezoeker die online een kijkje neemt op hun profielpagina, kan zo maar de verkeerde conclusie trekken. Bye bye opdracht, bye bye nieuwe baan, bye bye kans op samenwerking of uitnodiging om eens kennis te maken.

Daarom hieronder vier veel voorkomende bronnen van ergernis over sociale media gaat én manieren om ze aan te pakken. 

Bron van ergernis 1: Controle kwijt

Een belangrijke bron van ergernis bij sociale media is het gevoel dat je alle controle kwijt bent. Via telefoon en laptop word je altijd en overal overvallen door berichten en rode balletjes die in je scherm ploepen. Je kunt ze nauwelijks uitzetten. Als je ver van de bewoonde wereld Google Maps raadpleegt om te kijken welke kant je op moet, en je schakelt je telefoon in zijn ze daar allemaal weer: je familieleden, collega’s, opdrachtgevers met al hun vragen en verzoeken en roep om aandacht. Houdt het dan nooit op?

Oplossing: doelen bepalen en keuzes maken

De manier om controle terug te krijgen, is om doelen te bepalen. Wie doelen heeft, kan keuzes maken. Als je weet waarvoor je sociale media wel of niet wilt gebruiken, kun je besluiten welke platforms je nodig hebt en welke niet. Je hoeft niet op alle platforms te zitten, je kunt gericht kiezen of Twitter beter bij je doel past, of juist Instagram.

Je kunt ook besluiten wanneer je tijd wilt maken voor sociale media. Bijvoorbeeld drie keer per week. En misschien alleen op de desktop en niet op de telefoon. Je kunt een app op je telefoon verwijderen of de bereikbaarheid ervan tijdelijk uitzetten. Zo haal je controle terug. Door keuzes te maken en daaraan vast te houden, heb je niet langer het gevoel dat je uitgeleverd bent.

Bron van ergernis 2: Informatieoverload

Er komt via sociale media veel meer op ons af dan we kunnen bevatten, verifiëren, ordenen en opbergen. Dat maakt mensen angstig en onzeker, ook in het werk. Het gevoel te kort te schieten omdat je niet alles hebt gelezen en bijgehouden over jouw onderwerp, omdat je niet gecheckt hebt wat nep is en wat echt, baant zich altijd maar weer een weg. Het maakt geagiteerd, je hoofd zit al zo vol.

Oplossing: Je hoeft niet alles te lezen en te weten

Wat helpt, is het inzicht dat je niet alles kunt en hoeft te weten. Doordat je je doelen hebt bepaald, kun je al heel veel onzin voorbij laten gaan. Laat de nonsens lopen, je hoeft er geen aandacht aan te besteden. Je kunt ook mensen ontvolgen waarvan je vindt dat ze te veel en te vaak onzin verspreiden. Zelfs LinkedIn heeft er een knopje voor.

Ook informatie die wel belangrijk voor je is, hoef je niet van a tot z te lezen, of te bewaren. Je kunt immers alles terugvinden dankzij internet. Veel nuttiger is het om te investeren in vaardigheden om informatie te zoeken, te selecteren en te ordenen. Die helpen je om een heldere presentatie voor te bereiden, of een goed plan te schrijven.

Handige software biedt steeds beter gereedschap. Zo worden zoekmachines steeds gebruiksvriendelijker, ze reiken zoekfilters aan en begrijpen steeds beter een vraag. Mindmap- en presentatiesoftware helpen je om overzicht te krijgen en structuur in je gedachten aan te brengen.

Bron van ergernis 3: De anderen

En dan is er het gedrag van anderen. Al die mensen met hun eeuwige goed nieuwsshow, die zichzelf allerlei successen toe-eigenen, die constant hun opinies de wereld in slingeren, waar trouwens nog fouten in staan ook! Hoogst irritant allemaal.

Oplossing: Sta jezelf eens wat toe

Maar ergernis gaat ook over jezelf. Ergernis kan iets zeggen over gedrag dat jij jezelf niet toestaat, iets waar jij misschien zelf wat losser in zou willen zijn of meer bedreven. Je ergert je wel aan die opschepper of aan die roeptoeter maar misschien ben jij wel eens te bescheiden of te perfectionistisch? Misschien kun je jezelf ook eens toestaan om iets positiefs over je zelf op te schrijven of eens een half afgemaakte gedachte de wereld in te sturen om te zien wat anderen daarover te zeggen hebben?

Bron van ergernis 4: Gluren

Wat de ergernis versterkt, is de neiging van sociale media mijders om te gluren. Niet mee doen, wel toekijken. Maar een gluurder fixeert zich al snel juist op de onzin, voelt zich een buitenstaander en durft steeds minder zelf iets te posten of te becommentariëren uit angst iets te schrijven dat verkeerd is, dom lijkt of niet geestig.

Oplossing: Kom gericht in actie

Gluren werkt niet omdat interactie de essentie is van sociale media. Dit is precies waarin ze verschillen van de oude media. Dus doe mee op de onderwerpen die je belangrijk vindt en die bij je hoofddoel horen. Bouw het langzaam op, plan wanneer je hier tijd aan wilt besteden. Geef eens commentaar, bereid een post voor. Zie dat het meevalt, ga door en laat je niet van je pad afbrengen.


Meer lezen?

Hoe word je een goede zender op social media? of Leer beter zoeken op LinkedIn + tips!