Serieus doen op Instagram


Het winnende sociale netwerk op dit moment is Instagram. Maar wat moet je daar voor je werk als je professionele omgeving zich niet leent voor verleidelijke plaatjes? Er zijn meer mogelijkheden dan je in eerste instantie zou denken.

posten op instagram

Wanneer je werk niets te maken heeft met mode, eten of reizen, lijkt Instagram al snel een onneembare hindernis om over je vak te communiceren. Als jurist, verzekeraar of consultant heb je niet de beschikking over aantrekkelijk beeld. Wat kun je dan posten op Instagram?

‘Insta’ is synoniem voor een wereld van mooie plaatjes, waar iedereen de beste versie van zichzelf laat zien. Maar schijnwereld of niet, het belang is onmiskenbaar. Instagram heeft ruim 1 miljard maandelijkse gebruikers. Natuurlijk zijn er nepaccounts, nepvolgers en nepreacties, maar neem maar aan dat het echte gebruik­ van Instagram blijft groeien nu Facebook in de problemen is en Snapchat steeds platter wordt. Wie jongeren tot 30 jaar wil bereiken, moet hier zijn. Zelfs al heb je een verhaal dat zich niet eenvoudig in beeld laat brengen.

Brandweermannen

Wie nog niet overtuigd is van de onvermijdelijkheid van Instagram, moet verder kijken dan de leeftijd. Het succes van Instagram weerspiegelt ook het belang van visuele informatie in onze wereld. Hoort het overdragen van informatie bij je werkzaamheden, beschouw Instagram dan maar als oefenruimte.

Charlotte’s Law is een mooi voorbeeld van een succesvol account op Instagram met een arme beeldtaal. Het account is van Charlotte Meindersma, een socialemediajurist met een eigen juridisch adviesbureau. Haar onderwerpen: intellectueel eigendom, privacywetgeving en contracten.

Instagram is sinds een jaar of drie haar belangrijkste kanaal. Ze heeft ruim 4700 volgers en post elke werkdag. Haar voornaamste beeldonderwerp is haar gezicht: ‘Als ik mijn hoofd laat zien, krijg ik meer likes en comments’, zegt ze. ‘Ik gebruik beeld om aandacht te trekken voor de tekst ernaast.’

Instagram houdt meer van woorden
dan je zou denken

Nog een opvallende Instagrammer is Pauline Krikke, de burgemeester van Den Haag, die in de oudjaarsnacht in problemen kwam door een uit de hand gelopen vreugdevuur. Ze verzamelde in twee jaar tijd zo’n 4000 volgers. In haar feed zie je haar met inwoners, met brandweermannen en met beroemdheden die Den Haag bezoeken. Ook post ze foto’s van plekken in de stad waar ze komt.

Over haar aanpak vertelt ze dat in de profielschets voor haar functie stond dat de burgemeester ‘pro-actief als boegbeeld van de gemeente’ moest optreden en ‘actief op social media’. Krikke koos voor Instagram. ‘Ik wilde inwoners laten zien wat mijn werk inhoudt en mensen bekendmaken met verhalen uit de stad. Instagram is visueel – ik hou van foto’s maken – en het geeft ruimte om een verhaaltje te vertellen.’

Huiselijk geweld

Instagram houdt meer van woorden dan je in eerste instantie zou denken. Meindersma kaart in haar bijschriften ingewikkelde privacywetgeving aan, Krikke ‘het gevoelige onderwerp huiselijk geweld’ en ook de vonkenregen die op Scheveningen neerdaalde. Ze besprak het onderzoek dat zal plaatsvinden en ook haar eigen rol.

Bij andere serieuze gebruikers van het platform zie je dezelfde inspanning om interessante toelichtingen te schrijven als bijschrift. Sla accounts als die van Nasa en Politico er maar op na. Een goed bijschrift eindigt ook daar vaak met een vraag die interactie uitlokt.

Je eerste zorg is de grote lijn van je verhaal,
in beeld en tekst

Want interactie in woorden laat zien dat er iets wordt gedeeld. Meindersma reageert zelf ook altijd op juridische kwesties. ‘Ik deel mijn kennis om te laten zien welke kwaliteit je bij ons bureau kunt verwachten.’ Krikke hecht waarde aan comments die ze krijgt als ze een naam verkeerd schrijft of zegt dat iemand die rechts op de foto staat links te zien is.

‘Daar werd ik op Instagram al snel op gewezen. Dat vind ik leuk. Het betekent dat mensen de berichtjes goed lezen.’ Dat zag ze weer na haar post over het oudjaarsvreugdevuur. Krikke: ‘Als je eerlijk bent, hoe lastig dat soms ook is, waarderen mensen dat. Dat zien wij ook terug in de reacties.’

Strooien met hartjes

Ga je voor het eerst aan de slag met Instagram, laat je dan niet van de wijs brengen door mogelijkheden als ‘stories’ en ‘video’ (IGTV). Dat komt wel. Je eerste zorg is de grote lijn van je verhaal, in beeld en in tekst. Wat wil je vertellen op Instagram en wie wil je bereiken? Wat moeten je volgers doen naar aanleiding van een post? Bedenk vervolgens dat beeld meer tijd en/of geld gaat kosten dan je gewend bent. Kom je zelf in beeld? Ga je zelf fotograferen? Ga je professionele hulp inschakelen van een beeldredacteur of illustrator?

Trek je niet te veel aan
van de jacht op volgers en likes

Wees niet te zuinig bij de oplossing die je kiest, beeldkwaliteit is belangrijk voor een professionele uitstraling. Concentreer je vervolgens op woorden: maak interessante bijschriften, stel vragen die interactie opleveren, reageer, gebruik hashtags om gevonden te worden en plaats links naar webpagina’s met meer informatie.

Waar je je ten slotte ook niet te veel van moet aantrekken is de jacht op volgers en likes. Ook hier telt kwaliteit. Liever 500 volgers die in je doelgroep passen en reageren, dan 5000 van wie je niet weet wie het zijn en die alleen met hartjes strooien.

Technische Instagram-tips

# Business-account Schakel deze optie in. Hierdoor krijg je statistieken, een directe contactknop en kun je advertenties plaatsen.

# Linkhulp Met de tool Linktree of een losse webpagina met links kun je volgers makkelijk verder leiden naar blogposts, vlogs of andere online content.

# Hashtag app Gebruik die om je posts van de juiste hashtags te voorzien. Je kunt er dertig per post gebruiken.


Meer lezen?

Bekijk het artikel Hoe zet je een nieuwe loopbaan op LinkedIn? of misschien heb je nog wat Hulp bij Vaardigheden en Onderschrijvingen op LinkedIn nodig?