Hoe Charlotte’s Law succesvol werd op sociale media


Charlotte Meindersma is jurist en en met succes actief voor werk op sociale media. Ze blogt, maakt video’s en nieuwsbrieven en is dagelijks aanwezig op Instagram (> 4200 volgers) Facebook en Twitter. Hoe doet ze dat allemaal en dat ook nog met een visueel lastig onderwerp?

Charlotte Meindersma is eigenaar van juridisch advieskantoor Charlotte’s Law op gebied van sociale media recht. Er werken drie juristen. Op sociale media valt Charlotte op door haar aanwezigheid op Instagram, Facebook, Twitter waar ze reageert en blogs en video’s plaatst of het niets is. Wat haar aanwezigheid op die platformen interessant maakt, is dat ze succesvol is terwijl haar onderwerp niet visueel is. Ondernemers en eigenlijk iedereen die meer effect wil hebben op sociale media, kan van haar leren.

Laten we beginnen met tijd: wanneer doe je wat?

Ik doe veel tussen de bedrijven door. Als ik onderweg ben naar kantoor, tijdens de lunch of als ik zit te wachten op een klant. Het enige vaste element per dag is dat ik probeer ‘s avonds om 19:00 uur te posten op Instagram. Dus ik ben wel vaak bezig met sociale media maar ik plan per dag 10 minuten echt in.

Welke rol speelt Instagram?

Aanvankelijk ging 80 procent van mijn postst via Facebook en Twitter, tegenwoordig meer via Instagram (Charlotte’s Law). Daarop ben ik nu een jaar of drie vier actief. Ik heb al langer een account op Instagram maar dat gebruikte ik privé, tot ik merkte dat ik door anderen werd getagd op Instagram. Mensen die mij al kenden van Twitter en Facebook verwezen met een tag naar mij, bijvoorbeeld bij een discussie over intellectueel eigendom. Toen ik dat merkte, dacht ik: Dan moet ik daar natuurlijk ook professioneel actief worden.

Hoe weet je of Instagram je veel oplevert?

Je ziet snel genoeg of iets werkt of niet. Daarnaast vragen we mensen die ons kantoor benaderen hoe ze ons hebben gevonden. Daar komt Instagram naar voren. En via Google Analytics zien we ook hoeveel traffic via Instagram loopt.

Hoe zie je het gebruik van Facebook dat in de problemen is ten opzichte van Instagram dat nog steeds goed groeit?

Mijn activiteit op Facebook heb ik verplaatst naar Facebook groepen. Ik neem bijvoorbeeld deel aan groepen voor  fotografen of voor online ondernemers, groepen die samenvallen met mijn eigen doelgroepen. Je kunt daar niet zomaar posten over je eigen dienstverlening, dat werkt niet in zo’n gezelschap en vaak is t ook verboden volgens de groepsregels. Ik probeer daar beschikbaar te zijn als juridische vraagbaak. Als er vragen rijzen die op mijn terrein spelen, reageer ik. Het is belangrijk dat je in een groep een echte deelnemer bent. Dus ik reageer ook wel op een vraag over een emailsysteem of iets anders waar ik als kleine ondernemer ook verstand van heb.

Hoe passen je blog en video’s in dit alles?

Bloggen doe ik 3 x per week. De links naar de blogposts plaats ik op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Bloggen levert het meest op, de meeste traffic krijg ik via Google op onderwerpen die ik aankaart, maar bloggen kost me ook het meest tijd. Per blogpost besteed ik 1,5 á 3 uur, dat hangt af van de hoeveelheid research die ik ervoor moet doen.

Daarnaast maak ik een keer per week een video, die werk ik meteen ook uit als blogpost. Ik zou meer werk kunnen maken van de video’s, wat betreft vormgeving, editing en script, maar dat is een economische keuze. Als ik meer werk zou willen binnenhalen van mensen die daar gevoelig voor zijn, zou ik het wel anders aanpakken.

Wat is nu precies je aanpak bij Instagram?

Via Instagram krijg ik klanten uit de creatieve industrie die veel te maken hebben met auteursrecht, privacywetgeving en dat soort dingen. Het zijn veelal mensen die ik vroeger op Twitter tegenkwam maar die daar zijn vertrokken. Mijn aanpak is dezelfde als op andere platformen: ik laat ik zien wat de kwaliteit is die je bij ons kantoor krijgt door kennis en tips weg te geven. Ik reageer op discussies maar haal ook mensen binnen door een story of een post. Het gebeurt ook wel dat een vraag opkomt over iets waarover ik eerder heb geblogd. Dan geef ik antwoord en maak er ook nog een aparte post van op Instagram.

Daarnaast is het belangrijk dat ik nieuwe mensen bereik. Dat doe ik door mensen te volgen die interessant zijn voor mij of die belangrijk zijn op een bepaald terrein. Die ontdek ik ook door zelf onderwerpen te volgen zoals #ondernemen en #auteursrecht. En ik gebruik zelf ook hashtags om bij de juiste mensen onder ogen te komen.

Je post op Instagram om 19:00 zei je, waar is dat op gebaseerd?

Mijn dagelijkse tijdstip om te posten is 19:00 uur omdat veel mensen tussen 20:00 en 22:00 uur kijken en het even duurt voordat je bericht opduikt in de tijdlijn. Zo’n tijdstip is natuurlijk voor iedereen anders. Als ik een mammieblogger was zou ik  op woensdagmiddag of in het weekend posten.

Hoe kies je je beeld?

Veel juridische onderwerpen zijn lastig om te laten zien. Gaandeweg heb ik mijn strategie veranderd en maak ik, zeker op Instagram, veel meer posts met mijn eigen hoofd erop. Niet omdat ik zo nodig mijzelf moet laten zien maar gewoon omdat het werkt. Als ik zelf in beeld kom, krijg ik meer likes en comments. Mijn beeld is eigenlijk weinig gerelateerd aan het onderwerp, ik gebruik het vaak meer om de aandacht te trekken voor de tekst ernaast.

Hoe kijk je naar Twitter en LinkedIn ten slotte

Twitter houd ik bij voor de discussies en niet zozeer om opdrachten te krijgen. Maar het platform zorgt, denk ik, wel voor referenties. Ik ben daar toch een expert. Op LinkedIn doe ik weinig, het is niet mijn favoriet. Misschien zou ik er meer mee moeten doen maar ook ik moet keuzes maken.

Dat brengt mij vanzelf op: hoe houd je dit allemaal zo goed vol?

Ik kom niet uit een ondernemersfamile. Toen ik met dit kantoor begon moest ik me echt gaan inlezen in marketing. Al lezende ging ik me afvragen hoe ik die wijsheid zou kunnen omvormen tot iets dat ook voor mij zou werken. In theorie zou iedereen moeten kunnen wat ik doe. Maar ik denk wel dat ik een bepaalde creativiteit bezit waardoor het me relatief makkelijk komt aanwaaien. En ik vind t leuk om ermee bezig te zijn. Het is natuurlijk fijn dat ik mijn bedrijf heb kunnen opbouwen op deze manier. Ik heb nog nooit een advertentie hoeven plaatsen, ook niet op Facebook of Instagram.

Laatste vraag: Heb je wel eens een fout gemaakt waar anderen van kunnen leren?

Ik maakte een keer een blogpost over btw voor fotografen. Ik had het goed uitgezocht en vervolgens kwamen er allemaal vragen over. Maar het onderwerp is natuurlijk niet mijn terrein. Ik ben geen fiscalist. Dus de les is: Beperk je tot de zaken waar je echt verstand van hebt.

Dit interview met Charlotte Meindersma deed ik ter voorbereiding van een publicatie over Instagram in FD Persoonlijk op 02-02-2019.

Meer lezen?

Bijvoorbeeld over Judith M. Kocken: kinderarts en ‘Top Voice’ op LinkedIn of over Wat we kunnen leren van Paul Polman op Twitter en LinkedIn.

Meer Achtergrond