Maak je netwerk divers en warm, met deze nieuwe inzichten


Deze tijd vraagt om meer diversiteit. Om daaraan bij te dragen, helpt een divers netwerk. Dat is niet alleen nuttig maar ook een verrijking, zo blijkt.

Nu diversiteit het streven is van iedere moderne, zichzelf respecterende organisatie, is de relevante vraag: hoe divers ben jij eigenlijk? De kans bestaat dat jouw eigen netwerk een beetje aanvoelt als jouw eigen bubbel. Wij mensen omringen ons nu eenmaal graag met mensen die al op ons lijken. Dat is de aard van het beestje. Maar die manier van omgaan met mensen en netwerken, brengt ons niet verder, als het dat al deed.

Ik schreef eerder over de socioloog Mark Granovetter die al in 1973 vaststelde dat een effectief netwerk divers en open van karakter is. Sindsdien geldt dat een effectief netwerk contacten en relaties bevat die linken naar andere sectoren en disciplines.

Je zou kunnen zeggen dat we met een divers netwerk de volgende stap maken naar een netwerk dat ons met meer sociale en culturele achtergronden verbindt.

Een divers netwerk kan veel opleveren: zo kun je een rol spelen in jouw organisatie met suggesties voor kandidaten voor vacatures en opdrachten die tot nog toe buiten de algemene radar vielen. Ook zal een divers netwerk je helpen om zelf te aarden in een diversere bedrijfscultuur. En een divers netwerk leidt tot verbreding van je horizon, het zal je voeden met nieuwe inzichten. Waarover zo meer. 

Doe vrijwilligerswerk

Jeff Weiner is iemand die hard heeft nagedacht over hoe je je netwerk verder kunt open gooien. Weiner is de voormalige CEO van LinkedIn, in 2019 schoof hij door naar de post van Executive Chairman van LinkedIn. Hij ziet een network gap tussen hen die dankzij afkomst en scholing effectieve netwerken hebben en zij die daar niet over beschikken. Om de kloof te dichten ziet hij een grote rol voor vrijwilligersorganisaties. Juist in dit segment komen mensen met verschillende sociale en culturele achtergronden elkaar tegen. Mensen met vaardigheden en kennis op het gebied van zorg, onderwijs, sport en cultuur komen mensen tegen die juist op die fronten hulp kunnen gebruiken. Door aan vrijwilligersorganisaties deel te nemen, treden beide partijen uit hun vertrouwde bubbel.

Ik kan het beamen: door af en toe nieuwkomers in Nederland te helpen met hun cv en LinkedIn profiel ben ik gaan nadenken over wat het betekent om in dit land helemaal geen netwerk te hebben. En of en hoe het mogelijk is er dan toch een succes van te maken.

Anders naar elkaar kijken

Wie ook aan de network gap werkt, is Henriette van Eeghen. Ze heeft een achtergrond als consultant in het bedrijfsleven en vervolgens als directeur van Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC. In 2016 begon ze met ‘Impact Matters’, een start up die bedrijven en vrijwilligerswerk op basis van kennis bij elkaar brengt. Haar klanten zijn bijvoorbeeld bedrijven die hun medewerkers de kans geven een x aantal uren aan vrijwilligerswerk te besteden. Impact Matters levert de ngo’s met verzoeken om ondersteuning waarvoor de werknemers hun kennis kunnen inzetten. Henriette: ‘Mensen gaan anders naar elkaar gaan kijken. Aan de kant van het bedrijfsleven zie ik mensen kijken naar een ngo en denken: Wat een relevant werk gebeurt hier op een terrein waar ik geen weet van had! Aan de kant van de NGO’s zie ik mensen naar een vrijwilliger uit het bedrijfsleven kijken en denken: wat fijn dat deze vrijwilliger met ons gaat meedenken en meewerken. Dat gaat echt verschil maken!’

Bredere horizon

De voorbeelden die Henriëtte geeft van projecten van Impact Matters illustreren het resultaat. Twee vrijwilligers werken voor ABN AMRO. De één is een business manager die voor de NGO ‘Dokters van de Wereld’ een dashboard in Excel maakte. De andere is een investment manager die een risico analyse maakte van zogeheten ‘exotische’ betalingen voor een aantal stichtingen die afhankelijk zijn van donaties. De deelnemers, vertelt Henriëtte, ontdekken dat hun vaardigheden en kennis ook buiten de bankwereld van waarde zijn. Ze vergroten hun netwerk en krijgen energie en zelfvertrouwen. ‘De officiële missie van Impact Matters is non-profit organisaties een stap verder helpen maar voor mijzelf is de onderliggende missie eigenlijk nog belangrijker: mensen een ruimere blik geven en hun horizon verbreden.’ 

Een netwerk hebben of behoren tot?

Een ander behulpzaam inzicht op netwerken en diversiteit komt omhoog in een artikel in Harvard Business Review van september 2020: ‘Remote Networking as a Person of Color.’ De auteurs citeren een onderzoek dat nog voor Corona plaatshad onder 300 professionals van kleur op midden management niveau en hoger. Deze Amerikaanse professionals hebben volgens dit onderzoek weinig op met traditionele netwerken. Die netwerken zijn primair gericht op socializen en mensen leren kennen. De deelnemers aan het onderzoek voelen zich daar ongemakkelijk bij en hebben een voorkeur voor netwerkbijeenkomsten die om een nuttig onderwerp draaien. Professionele events staan bij hen op 1 en het verrichten van taken voor de gemeenschap op 2. Hier komen ze eerder mensen tegen met wie ze iets gemeen hebben.

Het taalgebruik is hierbij veelzeggend. De ondervraagden zien liever een focus die other-oriented is dan self-oriented. Ook hebben zij het eerder over ‘behoren tot een netwerk’ dan ‘een netwerk hebben. Ik heb zo het gevoel dat deze warme kijk op netwerken veel meer mensen zal aanpreken.

Gebruik online

Dat online netwerken belangrijker werd, behoeft geen betoog. Via sociale media kunnen we op afstand contacten onderhouden. Essentieel is dat online ook mogelijkheden biedt om nieuwe contacten te maken, juist op basis van gedeeld onderwerp. Amerikaanse schrijvers wijzen professionals van kleur op de mogelijkheden van online netwerken. Zij adviseren bijvoorbeeld aansluiting bij professionele groepen online en het bijwonen van learning events. Dit wijst opnieuw op de behoefte van velen aan netwerken op basis van een gedeeld onderwerp of doel.

Zoek contact met een #

Als het dan toch gaat over contact maken op basis van een onderwerp mag één vernuftigheidje hier natuurlijk niet onvermeld blijven en dat is de hashtag. Het symbool # dat je kunt vastplakken aan elk woord of concept.  Wie druk bezig is met het #klimaatakkoord kan door deze toevoeging de hand reiken aan anderen die daar ook mee bezig zijn en zoeken naar informatie. Ik weet dat het benoemen van een positieve kant aan sociale media uit de mode is dezer dagen maar die # kan, mits goed gebruikt, heel effectief zijn. Het is een geweldige tool om contact te leggen buiten je netwerk met hen die jouw interesse delen.

Meer lezen?

Meer Achtergrond